ПОДІЛЮСЬ ДОСВІДОМ

 моя електронна пошта          tkachukvalentina49@gmail.com

електронна пошта БДЮТ      tvorchist2013@ukr.net


Створення сприятливого середовища для розвитку вихованців БДЮТ      з урахуванням сучасних вимог, специфіки та традицій закладу                                     (Із власного досвіду)
 

  Освіта – це засіб формування знань, світогляду і віри, мудрості і високої свідомості, доброчесності та культури. Головна мета освіти – сприяти розвитку характерів людей і поколінь, що досягається через синтез виховання і навчання, патріотизму і професійності, багатовікового досвіду народів на ґрунті національної філософії, розуміння того, що кожна людина – це неповторний світ, специфічно обдарованої від природи особистості, і завдання педагога полягає у тому, щоб допомогти пізнати себе, створити і реалізувати себе, бо тільки так повністю реалізує себе кожна нація. Гуманістичні ідеї освіти яскраво втілив великий мислитель Г. Сковорода, який відзначив, що головне для кожного – стати людиною, а це означає – стати собою, шляхом до чого є пізнання та самопізнання, творення і самотворення.  Тому формування особистості сучасного типу, громадянина й патріота суверенної  Української держави є одним із найважливіших завдань сьогодення.
  Стати справжньою людиною, стати справжнім патріотом своєї держави, не розгубитися у цьому бурхливому житті не легка справа. Та на  допомогу  нашому юному поколінню у вирішенні цих проблем  завжди прийдуть педагоги – наставники, зокрема колектив  Підвисоцького БДЮТ.
  Серед соціальних інститутів виховання й розвитку підростаючого покоління особлива роль належить позашкільним закладам України. Вони є частиною мікросередовища (соціуму), яке сприяє реалізації індивідуальних психологічних і соціальних потреб особистості, що розвивається; розкриттю її творчого потенціалу, формуванню соціально значущих якостей та компетентностей. Продовжуючи навчально-виховний процес позашкільні заклади задовольняють індивідуальні запити і інтереси дітей та підлітків, стимулюють розвиток їх нахилів і здібностей у різних галузях діяльності людини (наука, техніка, культура, спорт), створюючи при цьому сприятливий клімат для творчого, інтелектуального, емоційного та індивідуального формування особистості.
  Виходячи з цього, велика увага педагогами Підвисоцького БДЮТ  приділяється створенню сприятливого середовища для вихованців БДЮТ під час навчання в гуртках та проведенню виховної  роботи.
  «Формування і розвиток соціально-активної особистості з почуттям національної самосвідомості і патріотизму» - проблема, над  якою працює заклад.
  Мета – забезпечити позитивну динаміку дій на основі інноваційних підходів для виховання відповідальної, життєво компетентної, морально гармонійної, фізично здорової особистості, яка здатна до саморозвитку, долати життєві труднощі.
   Виховання, як важливе явище суспільного життя, здавна стало провідною функцією людського суспільства. Включившись до процесу відродження національної системи виховання, педагоги нашого закладу сприяють передачі молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності, світобачення. На цій основі формуються особисті  риси громадянина України: духовність, моральна, правова, трудова, екологічна, художньо – естетична та релігійна культура, розвиваються  індивідуальні здібності і таланти учнів.
   Сьогодні виховання громадянина-патріота – цілеспрямований, систематичний, регульований процес, мета якого – утвердження свідомості нації, народу, етнічної культури, мовної єдності, кращих рис характеру громадянина України.
    Реалізуючи концепцію освіти, як процес розвитку творчої особистості, педагогічний колектив постійно веде пошук нових педагогічних технологій, що сприяють формуванню середовища, яке розвиває, навчає та виховує. Анкетування, соціологічні опитування, індивідуальні бесіди дають змогу вивчати рівень вихованності, потреб, інтересів кожного учня.
   Значна увага педагогічним колективом приділяється виконанню Національної програми патріотичного виховання молоді, розвитку життєво-активної позиції громадянина України.
 Головне завдання виховної діяльності - створення умов для активної життєвої позиції учнів, громадянського самовираження і самореалізації, максимального задоволення потреб учнів в інтелектуальному, культурному і моральному розвитку.
   Виховання у молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції нині визнані проблемами загальнодержавного масштабу.
  У «Національній доктрині розвитку освіти в Україні на період до 2021року», «Національній програмі патріотичного виховання громадян, розвитку духовності»,  Законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», як стратегічні, визначаються завдання виховання в особистості любові до Батьківщини, усвідомлення нею свого громадянського обов’язку на основі національних і загальнолюдських духовних цінностей, утвердження якостей громадянина – патріота України як світоглядного чинника.
  Патріотизм сприяє розвитку суспільства, яке функціонує на засадах гуманізму , свободи, законності, соціальної справедливості. Гарантує умови  для зростання добробуту народу. Патріотизм на даний час є нагальною проблемою держави, якій необхідно, щоб усі діти стали національно-свідомими громадянами – патріотами, здатними в недалекому майбутньому  забезпечити країні гідне місце в цивілізованому світі, а у випадку військової загрози могли відстояти її незалежність і суверенітет.
  Актуальність патріотичного виховання зумовлюється водночас процесом становлення України як єдиної політичної нації. Патріотизм  базується не на належності до певного етносу, який став складовою політичної нації, а на належності до громадянського суспільства, як соціального організму, що існує на певному терені та перебуває під юрисдикцією однієї держави.
  Сила українців у їх єдності. В ній запорука наших успіхів, нашого порятунку і процвітання.
Патріотичне виховання є складовою частиною загального виховного процесу БДЮТ що сприяє формуванню у гуртківців високої патріотичної свідомості, почуття любові до України, готовності до виконання громадянських, конституційних обов’язків.
У цей складний для нашої держави час у кожному серці – невимовна тривога та біль за майбутнє України. На часі, як ніколи, – патріотичне виховання.
  Свого  часу український історик, дипломат і теоретик українського консерватизму  В. Липинський писав: «Бути патріотом – це значить бажати всіма силами своєї душі створення людського, державного і політичного співжиття людей, що житимуть на Українській землі. Бути патріотом – це значить шукати задоволення  не в тім, « щоб бути українцем», а втім, щоб було честю носити ім’я українця. Бути патріотом  – це значить вимагати гарних і добрих вчинків від себе, як від українця, а ненавидіти інших, тому що вони  «не українці». Врешті, бути патріотом, це значить,  будучи українцем, виховувати в собі громадські, політичні, державотворчі прикмети…».  
  Бути патріотом – значить духовно піднятись, усвідомити в Батьківщині безумовну цінність, яка дійсно і об’єктивно їй притаманна, приєднатись до неї розумом і почуттями. У той же час патріотизм передбачає відкриття в самому собі беззавітної відданості Батьківщині, спроможності безкорисно радіти її успіхам, вдосконаленням служити їй, поєднати свою долю з її долею. Патріот – не той, хто красиво говорить, патріот це той, хто сприяє розбудові держави  правовими методами.
  Любов до Батьківщини в українського патріота поєднується з вірою в неї, у її прекрасне майбутнє. Справжній патріот, керуючись подвигами  героїв Небесної сотні, учасників АТО, волонтерів, вірить, що він справиться зі своїми  історичними випробуваннями і вийде з них міцнішим і духовнішим.
Наші гуртківці не стоять осторонь подій, що відбуваються на Україні. З перших днів АТО діти пишуть листи захисникам, виготовляють обереги, відправляють посилки з продуктами, збирають кошти для підтримки військовослужбовців.   
Не заростає стежина пам’яті до тих, хто відстоював наше мирне майбутнє і у роки Великої Вітчизняної війни. Не забути нам героїчних  серпневих боїв 6-ї і 12-ї армії, які полягли в  урочищі Зелена Брама на Новоархангельщині, але  затримали ворога на цілих два тижні на підступі до Києва.
Та і козацька слава не вмре, не загине. Бо ми є козацького роду – вільні і незламні.
  Формувати справжнього патріота власним прикладом, органічно поєднуючи історичні факти, літературні надбання, аналізуючи, дискутуючи, навчаючи ненав’язливо і з любов’ю, – головний критерій співпраці з молоддю.
Напрями роботи навчального закладу з патріотичного виховання учнів
·          формування патріотизму, відповідальності за долю нації, держави;
·         виховання розуміння високої цінності українського громадянства, внутрішньої потреби бути громадянином України;
·         формування поваги до Конституції України, державної символіки: Герба, прапора, Гімну України.
·         збереження і продовження українських культурно-історичних традицій;
·         виховання шанобливого ставлення до рідних святинь, української мови, історії;
·          формування національної свідомості, людської гідності, любові до рідної землі, родини, народу;
·         формування соціальної активності;
·         виховання правової культури особистості;
·         формування й розвиток духовно-моральних і загальнолюдських цінностей;
·         формування в учнів потреби до праці, як першої життєвої необхідності, високої цінності й головного способу досягнення життєвого успіху;
·         сприяння розвитку фізичного, психічного та духовного здоров’я, задоволення естетичних та культурних потреб особистості;
  • виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, антигромадській діяльності.                                     

Заходи, які проходили під гаслом « Україна – це я, Україна – це ти, Україна  - наш дім із тобою».
 Розробленo  проекти  -  «Біль і память Зеленої Брами» та «Спогад із минулого».
  За першим прoектом проведено:
-         оновлення стендів у місцевому краєзнавчому музеї  і поповнено новими матеріалами зібраними вихованцями БДЮТ


-         взято участь у науково-практичній конференції «Зелена Брама» - героїзм трагедія память» та у круглому столі «Бойовими сторінками Зеленої Брами», на який з’їхались представники з різних міст України, а також з Москви і Санкт-Петербурга.
  Гуртківці БДЮТ були учасниками заходів в урочищі «Полковничому»,  коли відбувалось перезахоронення   воїнів, які загинули під час Великої Вітчизняної війни.
Педагогічним колективом і вихованцями БДЮТ проведено мітинги-реквієми до 70-ї , 75-ї  річниці початку Великої Вітчизняної війни та до річниць святкування Великої Перемоги

  Колективом драматичного гуртка поставлено виставу «Біль і память Зеленої Брами», з якою виступили в райцентрі та у військовій частині м. Кіровограда.
   

     Гуртківцями драматичного гуртка, який працює на базі Кам’янецької ЗШ проведено зустріч з 93 річною учителькою-пенсіонеркою Зіменко Зіною Пилипівною, в будинку якої помер ранений Герой Радянського Союзу 
М.С. Лисов.
 За   спогадами  учительки  Зіменко З.П.  написано виставу «Спогад із 44-го», яку було поставлено в місцевій школі і на районному огляді дитячих театральних колективів шкіл району, де здобуто перше місце.

-         Віднайдено  та розчищено могилу,  розстріляних євреїв  в 1941 році в нашому селі, також тут планується відремонтувати огорожу та встановити табличку з написом.
        

Наші гуртківці приймають участь  в  обласній акції «Зірка памяті», відвідують ветеранів, надають допомогу по господарству, вітають  зі святами.
 А також проводяться зустрічі з  династією офіцерів Очеретніх : Валентином, Петром, Володимиром і Олександром, представником пошукового загону «Пошук» Фартушним Анатолієм Івановичем, який ось уже більше двадцяти років очолює пошукові роботи по подіях Великої Вітчизняної війни  як в урочищі «Зелена Брама» та прилягаючій території.

 Сьогодні, як ніколи слід підтримувати і розвивати в молодих людей почуття національного патріотизму, гордості за свою державу, свій народ, виховувати повагу до державних символів, традицій, історії. Стало вже традицією проводити виховні заходи до Дня Миру. В 2014 році  було проведено виховний захід до Дня Миру «Хай буде мир на всій землі»,  під час якого було висаджено алею  паперових маків, виготовлених гуртківцями, як пам'ять про загиблих воїнів АТО, вшановано пам'ять Небесної сотні запуском сотні паперових журавликів на кульках в небо, з ініціативи учнівського та педагогічного колективів БДЮТ започатковано акцію «Зігрій солдата».
                                
   В 2015 році проведено захід «Ми за мир та дружбу на планеті», під час якого пройшла хода Миру, організована учнями 6 шкіл. Під час Ходи розгорнуто та пронесено тридцятиметровий прапор України,  який виготовили вихованці БДЮТ, а колона   учнів місцевої школи, делегацій шкіл і односельчан, пройшла до місця проведення лінійки з прапорами, лозунгами за мир та виготовленими макетами голубів. Потім  відбулася святкова лінійка, на яку  були запрошені учасники АТО Буряк Андрій та Вуйнич Віталій, які передали учням прапор з військової частини  м.Дебальцево, а також  вшановано  полеглу на майдані Небесну сотню і воїнів нашого району, які загинули під час проведення АТО на Сході України. А ще з ініціативи учасників заходу було перейменовано вулицю Леніна - на вулицю Миру, та проведено конкурс малюнків на асфальті.
         
Солдати  АТО Вуйнич В. і Буряк А. передали  прапор України з  міста Дебальцево в знак подяки за підтримку військовослужбовців.


                                                             

2016 рік Лінійка Миру

Хода Миру


                              Флеш-моб «Єдина Україна»


                    Виступ учасника АТО Храпунова Олександра.


                              Партизанськими стежинами

   До Дня захисників України проведено виховний захід «Хай довіку слава лине, про славних синів України»,  в якому прийняли участь делегації шести шкіл району - Підвисоцької, Нерубайської, Кам’янецької, Покотилівської, Тернівської та Копенкуватської ЗШ.  В програмі: представлення команд, посвята в козаки, інтелектуальні і спортивні змагання та конкурси пісні, танцю і дотепного українського слова.



  Проведено патріотичний захід до Дня Гідності та Свободи під час якого переглянули відеофільм про патріотів України, героїв Крут , які в різні роки історії боролися за її свободу і незалежність, ознайомились з  фактами з історії українського народу та вшанували героїв Небесної сотні і учасників АТО, які загинули в боях за єдину соборну і самостійну Україну.


Відзначено День Соборності  України, під час якого було покладено квіти до меморіального знаку памяті  Небесної  сотні.


   Вихованці БДЮТ  та педагогічні працівники є постійними учасниками святкування Дня Незалежності України .
   Дитячим і педагогічним колективами БДЮТ велику увагу було  приділено   відзначенню 200 річчя з дня народження Т.Г.Шевченка. Це бесіди, години спілкування, перегляд  відеофільмів про творчість і життя великого поета України Т.Г.Шевченка.

Проведено виховний захід «Доле моя безталанна, чого така в мене?».        

Урочистий святковий  концерт «Великий син, Великого народу» та лінійка вшанування біля погруддя Т.Г.Шевченка.
                 

 Колективи драматичного гуртка БДЮТ прийняли участь у районному конкурсі-огляді театральних колективів з виставами «Наймичка» і «Катерина»                    
 

Традиційними стали звітні концерти та виставки дитячих робіт, які
проводяться  щорічно, в день заснування закладу .



  Аналізуючи роботу з трудового виховання можна зазначити , що педагоги  звертають увагу на профорієнтацію вихованців. Протягом трьох років працювали за проектом «Через творчість до професійної майстерності», за програмою якого проводились бесіди, вікторини, відкриті заняття, вечори для старшокласників. 
            

«Ми вміємо творить, відпочивать і жить»
Виставка дитячих творчих робіт.                  
       
   З раннього віку слід прививати дітям потяг до здорового способу життя, культури здоровя, фізичного загартування, тощо.
Не залишають без уваги ці питання і керівників гуртків БДЮТ. Проводяться години спілкування «В здоровому тілі – здоровий дух», тижні безпеки життєдіяльності «Здоровя мати – вік біди не знати»  

Фото з вистави «Невиправдані сподівання»
в рамках проведення тижня безпеки.

  
    Велика увага загартуванню дітей звертається на заняттях гуртка «Юні туристи». Це виконання фізичних вправ, бігові кроси, пішохідні  походи, подолання згористої місцевості, заняття з туристської техніки, одно-  і дводенні походи, туристичні зльоти.  
     
  Протягом декількох років під час роботи  дитячих пришкільних майданчиків зверталась увага саме на заохочення дітей до заняття туризмом.  Вихованці гуртка «Юні туристи»  побували в багатьох пришкільних майданчиках із програмою «День туриста в таборі».

 Окрім того, протягом літнього оздоровлення колективом БДЮТ для дітей організовуються ігрові програми, екскурсії, змагання.
            
 Традиційним стало святкування Дня захисту дітей.


 Різноманітність форм, методів позашкільної роботи, поєднання масової групової та індивідуальної діяльності, творча співдружність з дорослими – все це значною мірою зумовлює формуванню підростаючої особистості, її ціннісних і моральних орієнтацій. Педагоги БДЮТ прикладають максимум зусиль для створення сприятливих умов для емоційно-психологічної захищеності вихованців, що дає змогу дітям, підліткам і молоді не лише проводити свій вільний час, а й раціонально реалізувати свої потреби в позитивних емоціях радості, доброзичливості, успіху, вдячності, соціальної значущості, добитися самоствердження новизни вражень, розширення пізнавального кругозору та сфери спілкування.